Keskittymiskyvyn elvytysopas

Keskittymiskyvyn elvytysoppaan kirjoittaneet Minna Huotilainen ja Mona Moisala:

Elämäntavoista ei pääse kertarysäyksellä, mutta päivittäisillä muutoksilla on taipumus muuttua pysyviksi. Työn uusi rytmityskin voi auttaa.

Moisala ja Huotilainen jaksottaisivat työt ja vuorokauden kuuteen osaan.

* Kello 00-04 aivot keksivät ratkaisuja ja käsittelevät tunteita,

* Kello 04-08 avautumisjakso ja herääminen omalla rutiinilla

* Kello 08-12 paras virtausjakso tärkeimpien asioiden hoitamiseen keskeytyksettä

* Kello 12–16 silppujakso sähköposteineen ja puheluineen

* Kello 16–20 empatiajakso (perhe ja omat harrastukset)

* Kello 20–24 Rauhoittumisjakso

Moisala muistuttaa, että aivoja voi rauhoittaa sekin, jos kirjoittaa paperille listan mielessä pyörivistä asioista ja niiden tekemisen tärkeysjärjestyksen. Vapaa-ajalla keskittymiskykyä parantavat vaikkapa käsityöt, kirjan lukeminen, pitkän pod-castin kuuntelu, opiskelu tai muu mielekäs puuha, jossa mielellä on vähemmän mahdollisuuksia harhautua.

”On hyvä alku, jos itsensä saa kiinni edes siitä, että käy ylikierroksilla töiden jälkeen,” Moisala sanoo.

← Takaisin uutisiin ja blogeihin