Tuomasilta: tasapainoiseen uskoon

Vuoden toisessa Tuomasillassa puhumassa oli Raamatunopettaja, kirjailija Eero Junkkaala.

Eikö riitä ihan tavallinen usko? Onko pyrittävä koko ajan säilyttämään tasapaino, ettei lipsahda mihinkään äärilaitaan? Entä ahdistukset, vaikeudet ja epäilykset?

Täytyy katsoa Raamatun esimerkkejä, ei ensimmäisten opetuslastenkaan usko ei ollut kovin tasapainoista. He saivat moitteita vähäuskoisuudesta, he etsivät ensimmäisiä sijoja, nukahtivat kesken rukouksen Getsemanessa sekä riitelivät tehtävistä alkuseurakunnassa.

Tasapainoinen kristitty on omantunnon ihminen. Danielin kirjassa (6:4-5) Danielia kuvataan uskolliseksi eikä häntä vastaan voitu löytää mitään syytä eikä rikkomusta. 2. Timoteuksen kirjeessä (4:10) Paavali kertoo Deemaksen rakastuneen nykymaailmaan ja siitä syystä hän jätti Paavalin. Kristityn tulee voida elää omantuntonsa mukaisesti tässä maailmassa. On tilanteita, joita kannattaa vältellä, jos tietää että niistä voi koitua ongelmia itselle, mutta on tilanteita joihin kannattaa mennä mukaan, niin että Jeesus on matkassa mukana.

Tasapainoinen kristitty rakastaa lähimmäistään ja sietää erilaisuutta (Joh. 13:34, 17:21, Room. 15:2). Erilaisuus on rikkautta, mutta tärkeintä on silti olla samassa Kristus-ruumiissa. Roomalaiskirjeen luvuissa 14-15 meitä kehotetaan huomioimaan toinen toisemme, heikot ja vahvat ja vahvistamaan lähimmäistä.

Tasapainoinen kristitty ammentaa Sanasta ravintoa (Jer. 15:16, Joh 6:51) ja ottaa vaikeudetkin Jumalan kädestä. Elämässä on erilaisia vaiheita (Room. 8:28, Saarn 3:1-8) ja Jumala kestää meidän erilaiset tunteet. Joskus elämässä on kiertoreittejä aivan, niin kuin Israelin kansalla autiomaassa. Näinä hetkinä kuitenkaan emme koskaan ole yksin.

Tasapainoinen kristitty palvelee ja on Kristuksen todistaja (Matt. 20:28, 1. Piet 3:15-16). Helpommin sanottu, kuin tehty usein. Tämä tarkoittaa sitä, että ihminen panee itsensä jollakin tavalla likoon toisten hyväksi. Palveleminen on usein meille se helpoin tapa. Käytännön esimerkkejä voi olla palveleminen seurakunnassa, naapurustossa tai lähetystyössä. Kristuksen todistajana oleminen taas on aika vaikeaa, varsinkin sanallisesti kadulla tai bussissa. Onneksi Raamatussa taso on asetettu matalalle. 1. Pietarin kirjeessä sanotaan näin: ” Olkaa aina valmiit antamaan vastaus jokaiselle, joka kysyy, mihin teidän toivonne perustuu”. Eräs henkilö totesi tähän kerran näin: ”todistan Jeesuksesta vain, kun kysytään, mutta elän niin että kysytään.” Tämäkin aika haasteellista, mutta varmasti hyvä pitää mielessä.

Tasapainoinen kristitty turvaa rohkeasti Jumalan armoon (Room. 7:15-25, 2. Kor 12:1-20) ja suostuu olemaan samalla kertaa syntinen ja vanhurskas. Useimmiten ne meidän oman elämän ”piikit” vievät meidät Jeesuksen luokse.

”Kun meillä on vielä aikaa, tehkäämme hyvää kaikille, varsinkin uskon perheväelle.” Gal. 6:10

Kuvat tapahtumasta: Juha Hassila

← Takaisin uutisiin ja blogeihin