Maksettu on velkani mun

”Maksettu on velkani mun. Se on meidän perustamme, se on meidän uskomme myös tänään kaikkialla maailmassa.”

Sinitaivassalilla järjestettiin tänään Tuomasilta yhteistyössä Lähetysyhdistys Kylväjän kanssa. Illassa Leena ja Kari Honkakari kertoivat työstään ja kokemuksistaan Tel Avivin Immanuel seurakunnassa. Mitä illasta jäi meille mieleen?

Israelin asukasluku on noin 8,4 miljoonaa. Asukkaista noin 75 % on juutalaisia ja noin 21 % muslimeja. Kristittyjä ja druuseja on molempia kaksi prosenttia. Leenalla ja Karille Israel on lähellä sydäntä ja nyt he ovat saaneet palata Suomeen kolmen vuoden työjaksolta. Tuona aikana seurakunnan alueella on tavoitettu monia ihmisiä julistus- ja diakoniatyöllä.

Immanuel seurakunnalla on käytössään oma kirkko, jossa käy monia eri taustaisia ihmisiä. Kirkon yhtenä vetonaulana on alla oleva norjalaisen taiteilijan teos, jonka alapuolella lukee hepreaksi: ”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.” Joh 3:16

Kirkkoon löytää tiensä myös juutalaiset. Monelle heistä on uusi tieto, että Jeesus ja hänen opetuslapsensa olivat juutalaisia. Kirkon kautta jaetaan paljon Raamattuja eri kielellä sekä muuta hengellistä materiaalia. Monet juutalaiset kohtaavat Jeesuksen näyssä tai unessa. Näin kävi myös paikalliselle juutalaiselle opettajalle, kun järjen mukaan hänen olisi pitänyt kuolla pommituksessa. Lääkärit eivät antaneet koomassa olevalle miehelle toivoa, mutta koomassa hän sai näyn, jossa näki ristillä riippuvan Jeesuksen. Jeesus sanoi hänelle, että hän tulisi jäämään eloon. Pian tämän jälkeen hän toipui.

Tel Aviv on suurkaupunki, jossa on paljon ongelmia. On laitonta maahanmuuttoa, huumeita ja sosiaalisia ongelmia. Israelissa on arvoitu olevan noin 12 000 prostituoitua, joiden parissa Leena on saanut työskennellä pari vuotta. Leena on työskennellyt kaupungissa keskuksessa, joka auttaa ja tukee prostituoituja naisia. Leenan kokemus keskuksessa on ollut, että ilman Jumalan väliintuloa toipumisesta ei ole toivoa. Kaikki toipumiset ovat olleet Jumalan suurta salattua ihmettä. Monet naiset huutavat keskuksessa avukseen Jeesusta.

Jumalan lupaus Aabrahamille oli ”Sinun jälkeläistesi saama siunaus tulee siunaukseksi kaikille maailman kansoille, koska sinä olit minun äänelleni kuuliainen.” I. Moos 22:16 Tämän siunauksen avaaminen on juutalaisille juutalaistyön ydintä. Sitä työtä Israelissa jatkaa nyt Hanna ja Juha-Pekka Rissanen Honkakarien jäädessä eläkkeelle. Jäämme rukoilemaan molempien pariskuntien puolesta sekä juutalaistyön puolesta Tel Avivissa sekä muualla maailmassa.

← Takaisin uutisiin ja tiedotteisiin