Oivalluksia yrittäjältä yrittäjälle
Tänä syksynä toimittaja, juontaja ja valmentaja Laura Siltala tapaa yrittäjiä ympäri Suomen ja keskustelee heidän kanssaan yrittäjien oivalluksista. Suomen Liikemiesten Lähetysliitto jakaa näitä oivalluksia kerran kuussa erityisesti yrittäjän arkea rohkaisemaan.
1. Kuka olet?
Olen Kari Turunen, 49-vuotias perheenisä ja aviomies Jyväskylästä. Perustin yrityksemme Valu Digital Oy:n noin 22 vuotta sitten yhdessä kahden muun henkilön kanssa ja olen toiminut sen toimitusjohtajana nyt 21 vuotta. Olen mukana myös muutamissa muissa yrityksissä.
2. Miten sinusta tuli yrittäjä?
Yrittäjyyteen ei yleensä lähdetä, jos luonteessa ei ole jotain siihen rohkaisevaa piirrettä. Ehkä itselläni se jokin piirre on ollut vallitsevana. Pidin myös ajatuksesta, että voisin itse päättää omien työpäivieni sisällön. Sitten, kun visio yrityksen toimialasta ja liikeideasta syntyi, päätös etenemisestä oli aika ilmiselvä.
3. Kerro joku yrittäjäurasi tähtihetki! Entä milloin koet, että olet onnistunut työssäsi?
Yrityksen perustaminen kesken yliopisto-opintojen oli sinänsä iso tähtihetki! Silloin oma tulevaisuuteni asettui bisnesuralle ja Suomen historian opinnot saivat jäädä.
22 vuoden yrittäjyyden jälkeen onnistumisen elämyksen tuo se, että perustamani yritys luo edelleen uutta ja että saamme pienehköön yritykseen alamme huippuja töihin. Myös tietyt strategiset valinnat tuovat jälkikäteen katsottuna hienoja fiiliksiä, kun ymmärtää tehneensä oikeansuuntaisia päätöksiä ja ratkaisuja, esimerkiksi rekrytoinneissa.
4. Minkä kantapään kautta opitun neuvon voisit antaa omaa yrittäjäuraa aloittelevalle henkilölle?
Neuvoisin välttämään sitä ajattelutapaa, että bisnes on bisnes ja mooses on mooses. Itse en usko, että se menee niin. Uskon, että on tärkeää pyytää Jumalalta viisautta bisnekseen niin kuin kaikkeen muuhunkin elämässä. Olen oppinut, että Jumalan johdatus on totta myös liiketoiminnassa. Pidän yrityksemme menestystä siunauksena. Lukuisten oikeaan aikaan tapahtuneiden asioiden jälkeen en pysty väittämään kaiken olleen vain omaa liiketoiminnallista viisautta, saati sattumaa.
Neuvoisin, että jos saat menestystä, anna kunnia Jumalalle. Jos tulee turpaan, käänny samaan osoitteeseen. Molemmissa tilanteissa ainakin itse olen kokenut, kuinka pienessä asemassa sitä lopulta on.
5. Mikä motivoi sinua omassa työssäsi?
Ihmiset. Kun katsoo taaksepäin vain vuodenkin, voi nähdä hienoja asioita tapahtuneen niin yrityksen, työntekijöiden kuin asiakkaidenkin keskuudessa. Jollain kummallisella tavalla myös edellä mainittuihin tahoihin liittyvät ongelmatilanteet motivoivat. Vaikeita tilanteita nousee aika ajoin ja niiden käsitteleminen motivoi vaikka ne vievätkin yöunet. Elämä ja yrittäminen on ennen kaikkea oppimista ja oppimisessa vaikeat tilanteet nousevat tärkeiksi. Tavallaan ärsyttävää, mutta niin se menee.
6. Mitä olet näiden vuosien aikana oivaltanut johtamisesta?
Olen oivaltanut kaksi tosi tärkeää pointtia: maltti ja kuunteleminen.
Maltti siksi, että huonoimmat päätökset syntyvät yleensä mielen kuohuissa, joissa akuutit olosuhteet saavat reagoimaan liian nopeasti. Sama homma ihmisiin liittyvien ongelmatilanteiden kanssa. On tärkeää ottaa aikaa asioiden taustoittamiseen eikä toimia hetken mielijohteesta. Yleensä päätökset ovat äärimmäisen tarpeellisia, mutta erittäin harvoin samalla sekunnilla. Maltti on ihan oikeasti valttia.
Kuunteleminen on tärkeää, koska vain niin saat kattavan kuvan tilanteesta, jossa sinulta odotetaan päätöksiä tai toimintaa. Toimintasi on silloin perusteltu sekä itsellesi että johtamillesi ihmisille ja se on tärkeää. Ihmisten kuunteleminen myös vahvistaa luottamusta sinuun johtajana. Yhtä tärkeää on myös kuunnella itseäsi eikä toimia sitä vastaan, minkä koet oikeaksi.
6. Kolme tärkeintä asiaa, jotka mielestäsi asiakaspalvelutyössä täytyy pitää mielessä?
Älyttömän tärkeä aihe! Asiakaspalvelun merkitys on onneksi nykyään ymmärretty monissa yrityksissä.
1. AUTTAMINEN: Asiakaspalvelu on yleensä aina ihmisen auttamista todellisissa ongelmissa, joissa asiakas odottaa saavansa apua juuri sinulta. Yksinkertainen, mutta monesti myös unohdettu asia.
2. ASETELMA: On elintärkeää eläytyä asiakkaan asemaan, jotta löydetään kieli, jolla puhutaan ja sopiva tahti, jolla toimitaan. Yhtä lailla on tärkeää tiedostaa, mitä asiakassuhteessa on ylipäänsä luvattu asiakaspalvelusta! Lupaukset tulee pitää ja odotukset täyttää.
3. MERKITYS: Nykyäänkin vielä aliarvostettu pointti. Asiakas joko suosittelee, on neutraali tai asettaa tiedostaen tai tiedostamattaan maineesi vaakalaudalle. Suosittelut saavat bisneksesi kukoistamaan. Huono maine taas vaatii yleensä tosi järeitä toimia, jotta sen vaikutukset saadaan pyyhityksi pois.
7. Miten pidät huolta omasta jaksamisestasi?
Perheen kanssa ajan viettäminen, monet harrastukset ja aktiivinen liikunta ovat olleet viime vuosina aika toimiva salajuoni vääränlaisen väsymyksen ja stressin vähentämisessä. Hyvien ystävien kanssa tyhjänpäiväisistä tai tärkeistä asioista polemisointi ajaa asiaa tehokkaasti myös.
8. Kohta on joulu. Mitä joulu merkitsee sinulle ja miten vietät sitä tänä vuonna?
Se merkitsee itselleni hengähtämistä ja läheisten kanssa ajan viettämistä. Näin varmasti tänäkin vuonna. On hienoa myös seurata, miten lapset fiilistelevät joulua ja samalla muistella omia lapsuuden aikoja.
9. Mihin haluaisit haastaa toiset yrittäjät tänä jouluna?
Haastaisin ottamaan jonkun uskonaskeleen. Pienemmän tai isomman.